Wild Art

 


Some artists venture off the beaten path and create 'wild art'.

 

In this new blog-series you can get to know some of the artforms and artists that inspire me with their originality, beauty, ingenuity, …


Every Sunday I'll introduce you to some new talent(s) 😊

 

 

 

Don't get me wrong: I love regular art like paintings, sculptures, …

But I'm also extremely attracted to less usual art.

 

One of the first books which made me discover lots of new artforms and artists who were unknown to me, was Wild Art by David Carrier and Joachim Pissarro (also available in Dutch):

 

Wild Art is an incredibly brash and current collection of over 300 extraordinary artworks that are too offbeat, outrageous, kitschy, quirky, or funky for the formal art world. From pimped cars, graffiti, flash mobs, and burlesque acts, to extreme body art, ice sculpture, light shows, and carnivals, the works featured here are variously moving, funny, or shocking - and guaranteed to elicit a reaction.

 

Authors David Carrier and Joachim Pissarro have studied alternative and underground art cultures for years. Here, they've compiled the ultimate collection of creative works that celebrate the beauty and art in anything and everything, challenging the reader's perception of what is and what isn't art.

 

In my 'Wild Art'-blog series not only artists mentioned in this book will be addressed, but also artists I got to know thanks to other books.

Prepare to be amazed!

 



 

Let's begin very small.

Toilet rolls.

Children often use them to craft at school.

 

 

 

 

 

 

 

But I'm sure you've never seen as beautiful artworks with them as those of Anastassia Elias:

 

 


You can see a selection of the pictures here.

 

Another example of her talent is her artwork for Water Aid:

 


 

Again, you can take a closer look to the 10 scenes here.

 

And if you're looking for original coffee cups, you certainly have to stop by here 😉

 

 

 

11 comments:

  1. Zo, even proberen of reageren opnieuw lukt. Wat ik wou zeggen, Tau: opnieuw een geslaagde poging om iets boven te spitten waar ik nog niet over had gehoord als concept op zich. Als iemand ooit een ambitieuze documentaire onder de titel "Humanity, the Hidden Side" wil draaien, moeten ze jou absoluut aantrekken als researcher en consultant. "Tau, queen of weird and unexpected tales of human interest" - iets in die lijn, zou ik denken.
    En nog even praktisch: ik heb wat moeten zoeken om terug op deze site te raken, want ik kwam altijd weer uit op World of Tau - Hebban. Ben hier uiteindelijk geraakt via de link die je in een Hebban-reactie hebt meegegeven, maar ik weet niet of dat wel zo hoort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelukt, Bohse!
      En tijdens het veranderen van mijn bloginstellingen heb ik nog iets anders aangepast, zodat ik bij een reactie meteen een berichtje krijg in mijn mailbox en dus sneller reageer dan ik tot nu toe soms deed ;-)

      Je zal hier nog heel wat dingen ontdekken waar je vermoedelijk nog nooit van gehoord hebt!
      Zo'n research doen zou nog echt iets voor mij zijn. Wie weet overweeg ik ooit nog wel een 3e carrièreswitch (kijk, nog een stukje van de puzzel!) ;-D

      En nog even een praktische tip: wanneer je op mijn naam klikt in Hebban of in Goodreads (bij eender welke reactie van mij), dan kom je op mijn profiel terecht. Helemaal bovenaan staat de rechtstreekse (aanklikbare) link naar deze blog ;-)

      In het tekstveld van mijn profiel staat ook nog het adres vermeld van mijn vroegere Hebban-blog.
      Sommige artikels die ik nu plaats zijn herwerkte versies van mijn meest interessante artikels daar (omdat ik al die leuke inspiratie op één plaats bijeen wil hebben). Zo zal ik bijvoorbeeld mijn serie over bijzondere bibliotheken hier ook nog hernemen en verderzetten.
      Andere artikels plaats ik hier dan weer niet omdat ze louter Nederlandstalig zijn en ik hier nu in het Engels blog. Toch zijn een aantal van die vroegere artikels de moeite waard. Zoals mijn rijmpjes, mijn brief aan Harry Poelman (onder de titel 'Ik denk aan je'), Project Tau Light, ...

      Delete
    2. So much to discover about Tau, so little time... Ik heb die links zien voorbijkomen op Hebban - Ik begin nu pas een idee te krijgen over al jouw on line bijdragen. En zo begint het me langzaam maar zeker te dagen: I have barely scratched the surface.
      Jouw hoofd moet propvol zitten, Tau.

      Delete
    3. 😄

      Ben op Hebban beginnen bloggen tijdens een moeilijke periode in mijn leven (via de brief aan Harry Poelman begrijp je wel wat ik bedoel). Aangezien ik weinig vrije tijd had, was het een manier om contact te houden met de buitenwereld op momenten dat het mij paste. Bloggen kan je immers dag en nacht doen. Maar daar weet jij alles van 😋

      Heb met veel plezier op Hebban vertoefd. Maar toen er veranderingen doorgevoerd werden en de sfeer ginder aanzienlijk veranderde, heb ik langzaam maar zeker afscheid genomen en de overstap gemaakt naar Goodreads, waar ik veel meer reageer en mijn 'nog te lezen' en 'gelezen'-lijst ook veel accurater is dan op Hebban. 'k Plaats er trouwens ook meer recensies en zet ook steeds een link naar mijn nieuwe blogartikels.
      Mijn kritische opmerkingen en opbouwende suggesties indertijd werden door de harde kern op Hebban niet in dank afgenomen (hoewel verschillende suggesties uiteindelijk - veel te laat - toch doorgevoerd werden en zaken die ik voorspeld had spijtig genoeg uitgekomen zijn). Maakt ook niet uit. 'k Heb er een fijne tijd beleefd en dankzij mijn overstap naar Goodreads is mijn zicht op de boekenwereld zó veel ruimer geworden en heb ik al heel wat toffe mensen leren kennen en bijzondere ervaringen gehad. Verandering van spijs doet eten en afwisseling is iets waar ik echt wel nood aan heb 😉

      Eigenlijk ben jij de voornaamste reden waarom ik nog steeds op Hebban langskom.
      Want zeg nu zelf, wie zou er een column van Bohse willen missen? Ik niet!
      Als ik uitzonderlijk talent spot, dan geniet ik daar graag van 😉

      Delete
    4. En voor wie nu benieuwd is naar de blog van Bohse en zijn grappige columns:
      https://www.hebban.nl/spot/bohse

      Delete
  2. Vroeg of laat, Tau, zal ik je toch eens moeten opvoeren in een column. Het moet op dat moment wel klikken in mijn hoofd, want je bent een complexe dame om zomaar in een artikel van 1.500 à 2.000 woorden te smokkelen - maar als ik ergens de mogelijkheid zie, zal ik niet aarzelen. Kijk er me niet op aan als het er niet van komt - want het moet wel meteen goed zijn, dat ben ik je alleszins schuldig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lol

      Hoewel ik me vereerd voel om eventueel eens je muze te mogen zijn, Bohse, is het waarschijnlijk niet zo'n goed idee naar je blogvolgers toe. Sander en ik staan immers niet op zo'n goede voet met elkaar. Dus als je daarmee de (vroegere) grote baas (lees: jan-mijn-voeten) van Hebban kwijtspeelt als volger is dat niet meteen een strategische zet 😋
      Voor een voorbeeld van zijn eloquentie neem je maar eens een kijkje op:
      https://www.hebban.nl/topics/evaluatie-thriller-tiendaagse-2020

      Maar ik weet dat je me apprecieert en dat gevoel is volledig wederzijds.
      Daarvoor heb ik geen eerbetoon nodig.
      Je weet mij elke week opnieuw te inspireren en dat is zo veel meer waard 😉

      Delete
    2. Voor één keer zal ik het ook eens typen: lol. Ik heb die link even opgezocht en jouw woordenwisseling met Sander gelezen. Zo ken ik je inmiddels : niet op je mondje gevallen. Maar goed, iedereen verdedigt zijn winkel natuurlijk: jij jouw inzichten, Sander en Debbie hun kindje, daar kan ik me allemaal wel iets bij voorstellen. De achtergrond ken ik niet, dus daar spreek ik me niet over uit, maar een eerlijke taaie tante met uitgesproken ideeën ben je alleszins wel, Tau, en daar kan ik me dan weer van alles bij voorstellen, want ik ben met precies zo'n exemplaar getrouwd (jawel, diezelfde kleine compacte die ik regelmatig opvoer in mijn columns). We zien wel, het wordt toch veeleer een kwestie van inspiratie dan van angst voor een backlash op Hebban. Zolang ik met open vizier strijd en het inhoudelijk correct speel, voel ik weinig beperkingen. Maar ik waardeer jouw waarschuwing en reken maar dat ik je apprecieer.

      Misschien toch één opmerking, in dit geval ter verdediging van Debbie op Hebban (en dit is dan meteen een primeur tussen jou en mij, dus hou dit nog even onder ons): in mijn volgende miniserie gaat Bohse gemeen clashen met de community manager van dienst en aangezien ik Debbie voor dat personage min of meer als voorbeeld heb genomen, leek het me alleen maar correct om op haar op voorhand te vragen of ze daar problemen mee had. Het siert haar dat ze geen inzagerecht heeft gevraagd en dus totaal niet weet wat er de komende vier weken op haar gaat afkomen. Zo onbevangen is ze dus wel en dat waardeer ik.

      Delete
    3. Iets zegt me dat je vrouw en jij zeer goed bij elkaar passen, Bohse.
      Jullie vullen elkaar mooi aan en zijn perfect op elkaar afgestemd 😄

      Dat is een gewaagde themakeuze.
      Niet meteen één die ik zag aankomen. Ben dus benieuwd naar wat je er van gaat maken 😉

      En ja, Debbie ken ik van voor en achter de schermen.
      Nog een waarschuwing: ook zij is geen grote fan van mij 😄
      https://www.hebban.nl/spot/world-of-tau/nieuws/ik-hou-van-mij
      https://www.hebban.nl/topics/eerste-indruk

      Té kritische mensen werden trouwens gewoon geband.
      Een tactiek zoals een ander om bepaalde meningen te laten overheersen 😉
      Zulke daden zeggen meer dan woorden en hebben mijn mening over Hebban dus zeker mee gekleurd.

      Delete
    4. Ik kom hier nog één keer op terug, Tau, maar zonder dat ik een polemiek wil starten: want ondanks alles ben je nog altijd actief op Hebban en heb je daar een pak volgers om jaloers op te zijn. Uit jouw interacties met andere forumleden heb ik ook de indruk dat jij toch een gerespecteerd lid van de bende bent en blijft, iemand naar wiens mening wordt geluisterd.
      Mijn punt: de beheerders van Hebban hebben je niet definitief de mond gesnoerd op hun website. En gelukkig maar, voeg ik er meteen aan toe. Maar ik ken websites waar ze je er zonder pardon uit kegelen als je, terecht of onterecht, niet spoort met hun "rules of engagement". Terwijl Tau - godzijdank! - aan boord blijft.

      O, en die handgeschreven brief aan Harry? Gelezen en onvoorwaardelijk goedgekeurd. Jouw inlevingsvermogen is een kostbare gave, Tau.

      Delete
    5. Wees gerust: het is ook mijn bedoeling absoluut niet om een polemiek te starten 😉

      Aangezien je mijn geschiedenis op Hebban niet kent, vond ik echter dat je het recht had om op de hoogte te zijn.
      Kwestie van mij niet te veel op te hemelen ten opzichte van mensen die mij niet kunnen luchten en jezelf daarmee eventuele schade te berokkenen. Sommigen kunnen immers geen onderscheid maken tussen de persoon en de mening. Emoties laten spreken in plaats van het verstand is nooit een goede basis voor objectieve discussies. Spijtig genoeg beseffen heel wat mensen dit niet.
      Maar zoals je zelf al terecht opmerkte, heb ik nog een hele schare trouwe volgers en zijn er ook leden die ik zelf nog volg.
      Wat ik altijd heel vreemd vind, is dat mijn reacties vaak interactie uitlokken (o.a. in leesclubs merk je dat). Terwijl ik zelf de indruk heb dat ik niet veel speciaals te vertellen heb en dat ik gewoon zaken benoem waarvan ik dacht dat ze iedereen wel opgevallen waren.
      Iets wat ik wel altijd gedaan heb (en nog steeds doe, maar minder vaak), is mensen met gemeenschappelijke interesses met elkaar in contact brengen. Zowel online door naar elkaars blog, artikels, profiel, … te verwijzen als in het echte leven door hen aan elkaar voor te stellen. Dat creëert een goede sfeer en nieuwe vriendschapsbanden en wordt door velen geapprecieerd.
      Grappig eigenlijk voor iemand die zelf verder een redelijke loner is die gerust op een onbewoond eiland zou willen wonen. Wel met toegang tot internet, zodat ik jouw columns nog kan blijven lezen. Of je moet ze via flessenpost versturen 😋

      Harry's brieven waren ook mooi.
      Dat inlevingsvermogen is gewoon een gevolg van mijn hoogsensitiviteit.
      Hierbij nog twee artikels uit de oude doos 😉
      https://www.hebban.nl/spot/world-of-tau/nieuws/ben-jij-hoogsensitief
      https://www.hebban.nl/spot/world-of-tau/nieuws/alles-wat-je-altijd-al-wilde-weten-over-hoogsensitiviteit

      Delete