Kleppers





In deze moeilijke tijden is het belangrijk om je goed te verzorgen en te verwennen.

Veel fruit eten hoort er ook bij om het immuunsysteem wat aan te sterken.
Mijn ontbijt vorig weekend bestond dan ook uit enkele heerlijke kleppers van aardbeien begeleid door een glaasje bubbels.

Maar het is niet over die kleppers dat ik het hier vandaag ga hebben.
Laat ons eens even terugspoelen naar het begin van 2020.




Een nieuw jaar staat vaak ook garant voor nieuwe leesvoornemens.
In 2020 had ik er oorspronkelijk maar eentje: 100 papieren boeken uit eigen kast lezen.
Momenteel staat de teller op 24. Goed op schema dus.

Toch kriebelde het om ook een klepper-challenge aan te gaan waarbij ik op 1 jaar tijd minstens 12 kleppers (> 500 blz) wil lezen.
Voorlopig staat de teller op 1 dankzij Bijna echt gebeurd - 528 blz (Goodreads / Hebban).
Een kleine inhaalslag en dat komt wel goed ;-)

Na de eigen voorraad eens goed bekeken te hebben, ontstond er een lijstje van 31 kleppers die voorrang zullen krijgen (er staan er immers meer in de kast) en waaruit ik dit jaar dus nog minstens 11 stuks zou willen lezen.

Mocht je zelf ook op zoek zijn naar kleppers, dan kan je hieronder alvast wat inspiratie opdoen.
Laat je leiden door covers of titels die je aanspreken en klik op de link naar Goodreads of Hebban om de korte inhoud (en eventueel ook beoordelingen) te bekijken.
Ter info: eens ik de boeken zelf gelezen heb, komen ze nog aan bod in mijn maandoverzichten en wordt er verder ingegaan op de inhoud.




BIOGRAFIEËN + ANDERE NON-FICTIE



Nederlandstalig:

Franstalig (er bestaat een Nederlandstalige versie):



FANTASY + SCIENCE-FICTION




Engelstalig (de meeste boeken zijn ook naar het Nederlands vertaald):

Nederlandstalig:





KLASSIEKERS + EXPERIMENTELE & ANDERE ROMANS



Engelstalig (de meeste boeken zijn ook naar het Nederlands vertaald):

Nederlandstalig:

Franstalig (er bestaat een Nederlandstalige versie):



Zijn er uit bovenstaande boeken exemplaren die jou aanspreken?
Welke van deze kleppers raad jij me aan als eerste te lezen?
Heb je nog andere kleppertips?
Laat het hieronder zeker weten!


Veel leesplezier en tot zaterdag 😉



6 comments:

  1. Nee hé, ik had een hele lijst gemaakt en mijn reactie verdween halverwege. :-P Nieuwe poging...

    Mijn aanraders:
    - Jared Diamond: deze heb ik nog niet gelezen, andere boeken van hem wel en die vond ik telkens zeer boeiend!

    - Patrick Rothfuss: het is een beetje ‘wat doe je jezelf aan’, omdat deel 3 maar op zich laat wachten, maar het is zó goed geschreven…

    - Neil Gaiman: America Gods is naar mijn smaak op de rand qua hoeveelheid ‘literairheid’ die ik prettig vind in een fantasyroman… maar het is een ontzettend indrukwekkend boek waar ik wel degelijk van heb genoten. Ik zou het nog nét iets indrukwekkender hebben gevonden als ik bepaalde thema’s al niet heel uitgebreid behandeld had gezien door Pratchett…

    - Erin Morgenstern: The Night Circus is één van mijn favorieten van de afgelopen jaren… heel poëtisch en fantasierijk. Qua vermogen tot sfeerschepping doet het wat denken aan Naomi Novik in Spinning Silver (al is het dus een andere sfeer en andere setting, hé)

    - Jean M. Auel: als tiener gelezen en compleet van mijn sokken geblazen… of ik er nu nog zo over zou denken, geen idee, natuurlijk.

    - Lucinda Riley: tja. Ik ben er ook voor gegaan. Volledig klaar om het halverwege met een ‘wat is dit voor rommel’ aan de kant te gooien. Tot mijn eigen verrassing was de mix van mythologische verwijzingen en historische episodes en persoonlijke groei (er komen altijd liefdesrelaties bij kijken, maar die zijn veel minder de focus dan je zou denken) genoeg om mij keihard te laten doorlezen…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, wat spijtig!
      Maar je nieuwe poging ziet er heel erg goed uit, Petra 😉
      Heel erg bedankt voor je aanraders!

      Mijn reacties:

      - Jared Diamond: van hem heb ik verschillende boeken op mijn 'wil ik lezen'-lijst staan. Dit boek heb ik in februari toevallig op de Lannoo-boekenbeurs gevonden (een laatste exemplaar als ik het mij goed herinner). Als dit boek goed bevalt (waar ik eigenlijk wel van uitga, en al zeker na jouw aanbeveling!), dan komen de andere boeken zeker op mijn 'nog te kopen'-lijst te staan.

      - Patrick Rothfuss: die verzuchting heb ik al vaak gehoord 😊 Het vreemde is: 'k ben al 2x in het boek begonnen en telkens vind ik het supergoed (het dankwoord alleen al is erg origineel geschreven), maar toch heb ik het nog niet uitgelezen. 'k Denk dat ik gewoon nog eens helemaal opnieuw ga beginnen (ondanks dat mijn bladwijzer al rond p200 zit of zo), kwestie van weer helemaal in het verhaal te zitten en alle personages weer in mijn hoofd te hebben.

      - Neil Gaiman: aangezien ik Pratchett ook nog aan het ontdekken ben, zal die overlap mij niet zo erg storen 😉 'k Vermoed wel dat het boek heel anders is dan het andere werk dat ik al van deze schrijver gelezen heb. Even afwachten dus hoe het zal bevallen. Maar gezien zijn talent als verteller heb ik er wel vertrouwen in.

      - Erin Morgenstern: eigenlijk ben ik al een hele tijd in 'The Night Circus' bezig. Maar doordat het mijn pendelboek was en ik momenteel niet meer pendel (thuiswerk is nu verplicht), ligt het boek hier al een tijdje stof te vergaren. Tijd dus om het binnenkort eens terug op te pakken en eindelijk uit te lezen! Heel bijzonder aan dit boek is het feit dat het niet echt roept (heel wat andere boeken dringen voor), maar dat het wel telkens aangenaam is om me terug in die wereld onder te dompelen. Nog maar zelden meegemaakt 😊

      - Jean M. Auel: over deze reeks hoor je heel veel goeds. Het kwam vorig jaar op mijn radar toen de HRC een 'boek uit je geboortejaar' voorstelde. Altijd gedacht trouwens dat het boek oorspronkelijk Franstalig was (gezien de naam van de auteur), maar toen ik de Engelstalige versie in een ruilkast zag staan en op Google eens verder ging kijken, bleek mijn aanname verkeerd te zijn. Alvast erg benieuwd naar het verhaal! (én naar alle andere boeken die hierboven staan én naar alle niet-kleppers die nog in mijn boekenkast staan 😄)

      - Lucinda Riley: oorspronkelijk was het absoluut niet mijn bedoeling om één van de Zeven Zussen-boeken te lezen. Maar mijn moeder vond het eerste boek nog best boeiend, vooral ook omdat het zich ook afspeelt in Brazilië en wij Portugees hebben geleerd en dus geïnteresseerd zijn in Portugeestalige gebieden 😉

      Mmmm ... nu nog even verder lezen in 'Prince of Fools' zodat er tegen het einde van de maand al minstens een tweede boek op mijn 'gelezen kleppers'-lijst kan komen te staan 😋

      Nog veel lees- en schrijfplezier!

      Delete
  2. Ik word al moe als ik die hele lange lijst zie. Ik wil zeker zelf de Kingetjes en Irvingkjes lezen en ook Rothfuss.
    Mijn super favoriet boek is overigens American Gods . Helemaal geweldig juist vanwege de hoeveelheid literaire verwijzingen en dergelijke.
    Dus die zou ik zeker aanraden. En natuurlijk daarna de serie kijken

    ReplyDelete
    Replies
    1. 😄
      Fijn om te weten, Saskia! De positieve commentaren over American Gods hebben mij indertijd overtuigd om het boek te kopen. Nu alleen nog wat meer tijd en concentratie vinden om het ook effectief te lezen 😉
      Bedankt voor de tip over de serie! Die ga ik zeker onthouden 😊

      Delete
  3. Fijne lijst!
    Van deze staat Cloud Atlas het hoogst op mijn TBR. Aan '.. Owen Meany' heb ik een goede tijd beleefd, om méé te leven en origineel, grappig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt voor je lieve reactie, Esther Maria!
      Na een deugddoende vakantie in Duitsland ben ik nu even opnieuw inspiratie aan het opdoen zodat ik deze blog binnenkort terug nieuw leven kan inblazen 😉
      Cloud Atlas staat ook heel hoog op mijn TBR-list. Waarschijnlijk probeer ik in augustus aan te sluiten bij de leesclub die op Goodreads georganiseerd wordt door Beyond Reality 😊

      Delete